سعید چراغی زاده دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشکدگان فنی زیر نظر اساتید دانشکده و در قالب پایان‌نامۀ ارشد خود اولین بازی مکان‌مبنا را در ایران طراحی و تولید کرد.

طراحی اولین بازی مکان‌مبنا در ایران

18 11 2024 08:18

کد خبر : 26442782

تعداد بازدید : 412

فناوری بازی‌های مکان‌مبنا (Location-Based Games):

بازی‌های مکان‌مبنا (Location-Based Games) که از فناوری سیستم اطلاعات مکانی (GIS) بهره می‌برند، نوعی بازی‌های ویدیویی هستند که دنیای واقعی و دنیای مجازی را ترکیب می‌کنند. این بازی‌ها با استفاده از موقعیت مکاني بازیکنان، چالش‌ها و تعاملات جدیدی را بر اساس محل واقعی آنان ایجاد می‌کنند.

این نوع بازی‌ها، علاوه بر سرگرمی، تجربه‌ای پویا و تعاملی برای کاربران فراهم می‌آورند. تعامل مستقیم بازیکنان با محیط واقعی پیرامونشان باعث می‌شود تا نه تنها جنبه‌های فیزیکی بازی (مانند پیاده‌روی و کاوش) تقویت شود، بلکه ارتباط با مکان‌های فرهنگی و جغرافیایی نیز شکل بگیرد. این ترکیب از دنیای مجازی و واقعی، باعث می‌شود تا بازیکنان زمان بیشتری را در فضای بیرونی بگذرانند و در عین حال از تجربیات جدید و هیجان‌انگیز لذت ببرند.

بازی‌های مکان‌مبنا به یکی از پررشدترین بخش‌های صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند. بازار بازی‌ها و سرگرمی‌های مکان‌مبنا به‌سرعت در حال رشد است و در سال 2023، این بازار به ارزش تقریبی 3.5 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 24.76 میلیارد دلار افزایش یابد که نشان از نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) حدود 28.8 درصد دارد.

بازی های مکان مبنا مبتني بر تلفن همراه به دلیل دسترسی آسان و گستردگی استفاده از دستگاههای هوشمند، اهمیت ویژه ای در دنیای سرگرمی و فناوری دارند و می توانند به بهبود مهارت های شناختی، تقویت تمرکز و افزایش خلاقیت کمک کنند. با این حال به دلیل نشستن های طولانی مدت و عدم تحرک می توانند سلامتی بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع در کنار مجهز شدن تلفن های همراه هوشمند به گیرنده های GPS سبب شده است که نوع جدیدی از بازی ها با عنوان بازی های مکان محور مورد توجه قرار گیرند. بازی های مکان محور با تشویق کاربران به حرکت و کاوش در محیط های واقعی، نقش مهمی در افزایش فعالیتهای فیزیکی و بهبود سلامتی افراد ایفا می کنند.

در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از بازی‌های تلفن همراه توسط شرکت‌های ایرانی معرفی و روانه بازار شده است اما با وجود اهمیت بازی های مکان محور، همچنان توسعه دهندگان ایرانی از این نوع از بازی ها غافل بوده اند. همین خلا موجود، ایده انجام یک پژوهش کاربردی در قالب یک پایان نامه کارشناسی ارشد در سال 1401 را شکل داد. این پایان نامه با عنوان «بکارگیری فناوری دوقلوی دیجیتال جهت طراحی بازی مبتنی برمکان» توسط آقای مهندس سعید چراغی زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد گروه GIS در دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران و با هدايت آقايان دکتر رحیم علی‌عباسپور، دکتر عباس عابدینی و دکتر علی زارع زردینی در مدت دو سال انجام شد. خروجی این پایان نامه را می توان اولین بازی مکان مبنای ایرانی دانست که توانسته است با بهره گیری از مفهوم فناورانه دوقلوی دیجیتال و ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکی مرزهای جدیدی در دنیای بازی های دیجیتال ایجاد کند.

این بازی در رده بازی های ماجراجویی طبقه‌بندی می‌شود. نقشه مورد استفاده در بازی یک نقشه واقعی است و کاربر با حرکت در محیط واقعی بر مبنای موقعیت مکانی که در آن قرار می گیرد، می‌تواند داستان بازی را در پیش بگیرد و به کشف بخش‌های مختلف بازی بپردازد. این بازی بر مبنای داده های مکانی، فناوری تعیین موقعیت، حسگرهاي داخلی تلفن همراه، زمان و وضعیت آب و هوا تجربه‌ای واقع گرایانه، منحصر به فرد و تعاملی را برای کاربران فراهم کند. این بازی به عنوان نخستین گام در راستای توسعه بازیهای مکان محور بومی نوید بخش نسل جدیدی از بازی های ماجراجویانه هوشمند است که انتظار می رود پس از رفع بخشی از چالش‌های فنی و امنیتی برای استفاده عموم روانه بازار شود.

​​​​​​​